klik la kengkawan bg aku kaya ckit

Selasa, 19 Jun 2012

mengapa adam sukar luahkan perasaan


·
Tak salah rasanya kalau seseorang itu menyimpan perasaan terhadap insan yang disayanginya. Itu merupakan fitrah manusia secara semula jadi. Terutamanya perempuan. Perempuan merupakan kaum yang pemalu, sopan- santun dan lemah -lembut. Gadis melayu yang diajar nilai-nilai ketimuran mana mungkin mengungkap kata cinta terhadap kumbang yang menjadi pujaan hatinya. Namun ini bukanlah masalah besar. Kerana  seorang gadis itu mampu menyimpan rasa hatinya dan menanti  dalam jangka masa yang panjang berbeza dengan kaum lelaki yang sukar menjaga hatinya dalam jangka masa yang lama terhadap gadis yang disukainya. 
                                       

Mengapa agaknya lelaki sukar meluahkan rasa hati?

  •  Mungkin gadis yang dicintainya itu sahabatnya sendiri. Oleh itu, demi batas persahabatan yang dipegang, lelaki tersebut takut untuk meluahkan isi hati kerana bimbang hubungan persahabatan mereka terputus sekiranya sang gadis tidak mempunyai rasa yang sama. 
  • Belum terbuka hatinya untuk bercinta akibat kegagalan cinta dahulu.
  • Tidak yakin bahawa gadis itu adalah jodohnya (sebaiknya lakukan solat istikharah)..
  • Menganggap usia masih muda. jika luahkan rasa hati, mungkin hanya membuang masa kerana menganggap bercinta lama-lama tidak ada gunanya. ebih baik tumpukan pelajaran--pelajar..kerjaya..bagi yang bekerja..
  • Ego yang terlalu tinggi. Mungkin dulu benci, namun kini hanya bunga-bunga cinta menghiasi hati, tetapi disebabkan ego, lelaki tidak sanggup meluahkan rasa hati. Takut dikata menjilat ludah sendiri.
  • Mungkin lelaki ni belum yakin dengan calon yang ditemuinya. Oleh itu, kita kembali berpegang dengan takdir ketentuan Allah: ajal , maut dan jodoh di tangan tuhan..mungkin kita tengok si lelaki selalu mainkan hati gadis, cuba sebaliknya kita lihat si lelaki masih mencari dan Allah masih sembunyikan jodohnya kerana belum tiba masanya lagi. kerana Dia sengaja temukan dengan orang yang salah sebelum temukan dengan cinta sebenar..

wahai adam, hati si hawa bukan untuk dimainkan



p/s: Jika ada sebarang tambahan sila tambah di bahagian komen.. teringin juga nak tahu, jika2 ada lagi maklumat tambahan berkaitan permasalahan kaum lelaki ni..musykil2..

*** jangan terlalu memilih, jika sudah ada permata di depan mata, mengapa harus mengejar kaca yang hanya berkilauan suasa***

5 ulasan:

  1. 1. takut berdosa...ada jugak lelaki yg nampak gentle, tapi masih memikirkan hubungannya dengan Allah..saya prnah tgk luahan hati dr blog seorang lelaki..

    2. xnak terkongkong

    3. malas nk kuarkan duit kalo ada makwe..hehehehe

    BalasPadam
  2. kesemua point di atas, mmg saya setuju..kih3..tapi no 3 tu melampau la..hahhagila kedeks..

    BalasPadam
  3. hahaha..betoi weh..aku tgk dlm blog laki ni..dia tulis cm2..hahahaha

    BalasPadam
  4. memang malang la..mujuq dia nak kawen terus..ada gak hasil dia dok melabur kan3x..

    BalasPadam
  5. Herm..ssya ade mncintai seseorg..die baik..salu ambk brt psal sye...shgakn sblom hndak mndptkn sye..die..mlkukn..solat istikharah..dan stelah mndptkn sye..kasih syg ny kurang mnyerlh...dbndgkn sebelumnya.....ktany snkin hari smkin syg..namun...saya benci pada ego seoeg lelaki..hruskhh..sy mnjauhi dri dariny...dan mnganggap..mgkin saya buknlah org teristimewa dlm hdupny??

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

budak baik mesti klik iklan ni, terima kasih ya..

ANDA PENGUNJUNG KE